Jak plyne Äas, zdá se nám, že úroveň vzdÄ›lánà v naÅ¡Ã zemi se snižuje. Maturitu má dnes v podstatÄ› každý a dostat se na vysokou Å¡kolu také nenà problém, aÄkoliv dÅ™Ãve to byl obrovský úspÄ›ch. NehledÄ› na to se vÅ¡ak zdá, že studijnà výsledky žáků klesajÃ. Proto jsou také snižovány nároky, které jsou na nÄ› kladeny, ÄÃmž vzniká generace hloupých lidà s vysokým vzdÄ›lánÃm. Takto si to alespoň nÄ›kteřà lidé pÅ™edstavujÃ. Problémem je pak údajnÄ› to, že dneÅ¡nà dÄ›ti se neuÄà tolik, jako tomu bylo kdysi, a látka je mnohem jednoduÅ¡Å¡Ã.
Â
Â
Když se vÅ¡ak skuteÄnÄ› podÃváme na uÄivo a sylabus, zjistÃme, že tomu tak nenÃ. Ve skuteÄnosti se toho chce po dÄ›tech daleko vÃce než kdy pÅ™edtÃm. Dnes již napÅ™Ãklad nestaÄÃ, že existuje praktická a ústnà maturita. Nutné je také napsat maturitnà práci na zadané téma – a to rozhodnÄ› nenà jako slohová práce, kterou známe z dÅ™ÃvÄ›jÅ¡ka.
Â
Také na základnÃch Å¡kolách je kladen vÄ›tÅ¡Ã důraz na to, aby dÄ›ti zvládaly metodiku, nejen odÅ™Ãkávánà dat. NamÃsto memorovánà básniÄek tak musà dÃla rozebÃrat, vÄ›dÄ›t, co jÃm chtÄ›l autor Å™Ãci. To znamená skuteÄnÄ› pochopit daný text, což pro nÄ›koho v tomto vÄ›ku nenà rozhodnÄ› jednoduché.
Â
Â
PÅ™idat také můžeme mnohem intenzivnÄ›jÅ¡Ã výuku jazyků. ZatÃmco dÅ™Ãve se na základnà škole uÄil jeden jazyk, a na stÅ™ednà se pÅ™idával pÅ™ÃpadnÄ› druhý, dnes se dÄ›ti již od prvnà tÅ™Ãdy uÄà dva cizà jazyky. A pokud jsou si podobné, snadno se může stát, že se jim budou plést.
Â
RozhodnÄ› se tedy nedá Å™Ãci, že by dneÅ¡nà generace byla hloupÄ›jÅ¡Ã, naopak. Pouze nároky, které jsou na dÄ›ti kladeny, se podstatnÄ› zvýšily. OstatnÄ› si to můžeme vyzkouÅ¡et sami. PodÃvejte se do uÄebnice svého dÃtÄ›te, a pokuste se vyÅ™eÅ¡it nÄ›kterou z úloh, které tam najdete. ZjistÃte, že to nenà tak snadné, jak by se mohlo zdát. A ne, výmluva, že už jste nÄ›kolik desÃtek let ze Å¡koly, rozhodnÄ› nefunguje – základnà matematické Äi jiné principy bychom mÄ›li znát i po letech. Nikdy totiž nevÃme, kdy je budeme potÅ™ebovat.